onsdag 28 juli 2010

Bröllop - igen!

Nu har jag haft lyckan att få gå på ännu ett bröllop i sommar, denna gång i Mora. Vilken resa! Vilket bröllop! Naturligtvis förärade jag brudparet med ett par kuddar. Denna gång var temat de 4 elementen och tekniken applikation. (Instruktionsfilm kommer! för de som har nya symaskiner och vill lära sig tekniken...) Jag kom på att det roligaste (...men kanske inte det lättaste...) var att stryka på klistertyg på tyget och sedan klippa formerna på fri hand utifrån en skiss. Det var så roligt att jag kan tänka mig att göra flera kuddar. Vår egen soffa skulle inte må dåligt av några kuddar!

När vi ändå var på plats i Mora var det dagen efter bröllopetdags för dop av brudparets lilla flicka. Min vana trogen hade jag sytt en drak-dino. Tyvärr - eller kanske tack och lov(!) hade Jing-Jang-mönstret försvunnit bland röran i mitt arbetsrum, så jag fick göra ett eget. Det blev ok, men jag ska nog arbeta lite mer med benen till nästa försök.
Dopet hölls på en fäbod utanför Orsa. Det var speciellt att delta, med koskällorna klingande i bakgrunden och föräldrar och dopbarn i Orsa-dräkt. Kunde inte låta bli att fotografera lite detaljer. Jag föll speciellt för broderiet precis ovanför spetsen. Det skulle man kunna använda på något annat...
På vägen hem passade jag på att slinka in på Sätergläntan. Det fanns många roliga saker där, bland annat fina ståltrådssvalor, roliga insekter i trä med ståltrådsben, en flasköppnare med döskalle (ögonen hade präglats in med rundjärn(?) och tänderna med en mejsel (?) och på vägen hem satt jag och funderade på hur man skulle kunna utnyttja den tekniken... en drak-krok kanske...) och så massor av garn och böcker. Tyvärr har jag just nu, efter att ha titta i min nya spinnbok, inte så mycket till övers för jämnt och enfärgat garn, hur fin kvalitet det än är. Det som verkligen var intressant var just de omfattande bokhyllorna, men det fanns så mycket att jag inte orkade välja...
P.S
Ni har väl inte missat de roliga bloggarna 365 saker du kan slöjda och 365 saker du kan sticka
med massor av roligheter? Provade själv att göra ett snöre av starr när vi var nere vid badet igår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar