tisdag 6 juli 2010

Ull, spinna, sticka...

Imorgon ska jag hjälpa en kompis att spinna, så nu är jag verkligen inspirerad att prova olika spinntekniker. Förra veckan fick jag ull som jag beställt och jag var genast tvungen att börja karda. Det är den okardade regnbågsullen från Åddebo ull, den är så skiftande och man blir så glad av att jobba med den. Jag gjorde som mina elever i skolan och tog några fina testar och tryckte fast dem på kardan lite hur som helst. Det är så spännande att se hur det färdiga kardfloret blir.

Det blev 15 kardrullar av grön, 15 med blandat blått och grönt och 10 med blått. Sedan åkte spinnrocken fram och jag övade långdrag (men jag fick ta en vända till Youtube för att kolla!). Det gäller att lita på ullen, bara låta den forma sig själv och det är lite kusligt när man är van att hålla noggrann koll på ull och trådbildande. Tråden blev sådär lite lagom ojämn och man blir så lycklig när man ser den färdiga härvan och den luktar så gott av tvättad ull.


Mitt spinnarbete hade ett mål den här gången. Jag hade sett sjalen Candle Flame på någon blogg och omedelbart blivit förälskad i mönstret. Det var inte heller något svårt mönster, så det fick följa med till gårdagens Stickkafé på Ek's lilla bod. Det gick utmärkt att både prata och sticka.
Undrar om jag orkar en hel sjal. Vad kan man annars göra med en trekantig form?

2 kommentarer:

  1. Fint garn du spunnit! Än håller jag mej till stickandet och en candle flame har jag också spanat in. Kanske ska starta en sådan om jag nu hittar mönstret.

    SvaraRadera
  2. Åh Maria Det är ett helt underbart garn du bara måste ta det med imorgon. Superduperkalasfint och betydligt jämnare än mitt.

    SvaraRadera