lördag 20 augusti 2011

Gotland

Nu har jag varit hemma en vecka och börjat smälta alla tusen intryck från Gotland. Det blev en hel del textil på resan, mesta dels med medeltida inriktning och fårbetonat!!! Vi var på medeltidsmarknaden vid flera tillfällen och jag har bunkrat småbjällror och små runda spännen. Det blev också lite annat - som en minkpäls, en benflöjt och ett spänne som jag tänker mig till ett förkläde (modellen finns i en söt kalender jag har med medeltida illustrationer - en välanvänd inspirationskälla). Lite tyg köpte jag också, ett rutigt och ett fiskbensmönstrat, båda i linne. Det var från Polen och makalöst billigt.  Och så måste man ju ha med sig lite ull hem för provspinning...!



Det blev också två böcker - en om de grönländska medeltidsdräkterna och en om elisabetanska dräkter. Jag har redan bläddrat många gånger i The Tudor Tailor och drömmer redan om att berätta om Gustav Vasa för barn i 5:an! men kläderna måste ju sys först...

Hann jag göra något handarbete på Gotland - nja... Jag började på ett resebroderi - men vi hade ett så fullspäckat schema att jag inte hann mer än så här - men idéen var mycket bra!!! (Sorry, men min mobil och jag har inte tränat in oss på detta med överföringar ännu... så bilderna är lite hittan och dittan...) Vid Stenmuseet alldeles innan Hoburgsgubben provade jag och barnen som hastigast på att hugga i sten. Inget avancerat, men kul att prova på. Stenen var mjuk, så mjuk att man fick vara försiktig så att den inte sprack sönder. Den var också lite motspänstig, så det var inte alldeles lätt ändå. Kan tänka mig att prova någon annan gång under kunnig ledning... Hoppas jag kommer tillbaka till Gotland - men då ska det vara i dräkt 24-7!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar