tisdag 22 oktober 2013

Syhelg

 I helgen var jag i Kisa och sydde med väninnorna. Det var fullt med symaskinen, tyger och mönsterpapper. Det blev mindre med prat än det brukar bli när vi träffas, men symaskinerna brummade istället. De andra gick igång med tunikor och byxor. Själv började jag med det rosa fodret till min nya handväska. Vis av erfarenheten gjorde jag två påsar för telefoner och två små karbinhakar att hänga nycklar i, allt syddes fast i fodret. Fodertyget förresten, är ett av de tyger som vi färgade hemma hos M för några år sedan. Jag har blivit allt bättre på att använda det jag har i tyghyllorna hemma. Jag är annars expert på att spara saker till senare...
 Den färdiga väskan blev bra. Utsidan är virkade rutor - förstås. Det blev som sagt några över.... Väskan fick också en fuskpälskant runt om. En ganska knäpp väska faktiskt.... men den verkar funka bra och den har precis rätt storlek. Nu får min fina kalender äntligen plats utan att väskan hotar att spricka.
 Nästa projekt blev en nessessär. Jag har tröttnat på att använda 3-literspåsar! Det var min första nessessär på länge, så den blev inte helt genomtänkt. Jag hittade en bit vaxduk i skåpet, en gammal dragkedja och lite lapptäckestyg i flammigt orange. Som stopp på dragkedjan klippte jag ut hjärtan. Det livade upp det hela något. Nessessären blev inte så stor, men verkar fungera för mina få toasaker.

 Egentligen hade jag med mig fyra projekt, men andan föll på och jag kastade mig ut i en helt oplanerad sömnadsprocess. Det var samma vaxduk och foder som i nessessären, men jag kommer att sy dit handtag i grönt med vita prickar. Det får bli en stickkorg. 
 Jag startade också med ett lapptäcke av överblivna bitar av svarta tyger. Just nu är jag intresserad av svarta tyger, svarta färger och svarta strukturer. I en låda på jobbet fanns också en bit som någon elev börjat klippa i, ett hundhuvud kanske. Den passade perfekt i min bild. Täcket blev inte färdigt. Jag måste köpa fler grå tyger... tänk det hade jag aldrig trott. Grått - vem vill köpa gråa tyger?

Det var en mycket lyckad helg. Varje helg borde vara en syhelg!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar