söndag 21 juni 2009

Dagens ulleri
Idag har jag tovat en botten till mitt virkade får. Det var helt ok att tova med gutefårsullen, men det sticker ut lite långa svarta hår. Det hjälpte inte att dra ut de svarta täckhåren, det blev alltför många kvar. De blev motsträviga när jag valkade plattorna.

Jag köpte en billig påse med ull i hantverksbyn i Hällekis. Det är så HÄRLIGT att jobba med pälsfårsull. Den är glansig och lättarbetad. Jag tog fram både sländan, spolmaskinen och spinnrocken. Det blev riktigt bra! I morgon ska jag nog gräva fram min stora Navajo-slända och prova den.

1 kommentar:

  1. åh vad kul att du har skoj med din ull som du köpte. Jag har tovat med ullen ungarna kardade på medeltidsdagarna i Nydala. Det gr superlätt att tova med den, undrar om det beror på att den är otvättad och allt fettet finns kvar. Jag har tovat runt en cd-skiva, spännande!
    //ann

    SvaraRadera