onsdag 9 december 2009

Lycka är att föreläsa!

Nu har jag varit på skolbesök, mina barns lärare bad mig komma och berätta om forntida kläder (jo, måste erkänna att jag faktiskt erbjudit mig, för länge sedan!). Dagens ämne var bronsålder. Det var knäpptyst när jag berättade om hur man i Danmark hittade ekkistor vars innehåll mirakulöst har bevarats trots 3000 år. Jag berättade om hur man rykte pälsen av fåren och visade hur man spann. Sedan fick en av klassens killar ta på ländkläde, mantel och mössa och vara mannekäng.
En av klassen tjejer fick på sig långkjol och tröja och blev riktigt söt. Barnen blev förundrade när jag sedan visade bild på en snörkjol som en flicka i en av ekkistegravarna hade på sig och som bara består av snören.

Det blev en lång frågestund om bronsåldern och det är alltid så spännande för barn har ibland lite vaga uppfattnignar om vad och hur forntiden är och det gör frågorna utmanande. Jag tycker verkligen att det är roligt att berätta om kläder för barn, ska försöka göra ännu bättre kopior av kläder, för det är inte så dumt att de får prova själva. Det är en så naturlig väg in i historien. Om man vet något om vad folk hade på sig så vill man också veta hur de bodde, vad de åt och allt man kan tänka sig. Det här var en fantastiskt bra start på dagen.

Min dotter var med och hon hade fler frågor på vägen hem och nu vill hon också sy forntida kläder!

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att få väcka intresse för barn på det sättet. Något som går att känna och ta på kan ge så mycket mer än att bara höra någon berätta.

    SvaraRadera
  2. åh vad kul, jag skall tipsa dem på jobbet om dig!!!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Det här är ju ett väldigt gammalt inlägg som jag hittade när jag googlade runt på "Bronsålder kläder". Jag heter Liselotte och jobbar som museipedagog och skulle vilja köpa in eller göra en/några uppsättningar kläder till museets pedagogiska verksamhet. Är detta något du kan hjälpa mig att komma vidare med, att få tag på återförsäljare av antingen färdiga kläder eller mönster och tyger? Jag hade varit väldigt tacksam! :)
    Vänligen,
    Liselotte
    Maila mig gärna på Lossii@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Jag säger samma som Liselotte.
    Även jag jobbar på museum och håller på att se över alternativ för att hitta mönster/låta sy upp rekonstruerade bronsålderskläder.
    Kontakta mig gärna på midnattssol@hotmail.com

    Tack!
    //Veronica

    SvaraRadera