söndag 26 december 2010

Virkat julhjärta

Här kommer beskrivning till mina hjärtan. De är lätta att virka, nästan vanebildande! (Beskrivningen är ungefärlig, en maska hit eller dit betyder inte så mycket. Det går förstås bra att starta på andra sätt än med magisk ring.)

Virkat hjärta
Virka 5 fm runt en magisk ring. Bind ihop ringen med en sm.
Virka 2 fm i varje fm nästa v = 10 m
Virka 2 fm i varje fm nästa v = 20 m
Virka 20 fm.
Virka *2 tms, virka 3 fm*, upprepa 3 ggr = 16 m.
Virka 16 fm.
Klipp av tråden ca 15 cm, låt öglan vara kvar.
Gör en likadan del till.

Sätt ihop delarna. (Jag sätter virknålen genom båda öglorna och virkar första fm med två trådar, sedan låter jag änden löpa med inuti fm några maskor. = fäst ände)
Virka 2 tms längst ute i var sida och 2 tms mellan kullarna mitt fram och bak tills 16 m återstår (=Minska 4 m/varv).
Stoppa hjärtat med vadd.
Virka 2 tms mitt fram och mitt bak tills 6 m återstår. (= Minska 2 m/varv) Stoppa ev i mer vadd.
Virka 2 tms 3 ggr.
Fäst.

Litet virkat hjärta
Virka 5 fm runt en magisk ring. Bind ihop ringen med en sm.
Virka 2 fm i varje fm nästa v = 10 m
Virka 2 fm i varje fm nästa v = 20 m
Virka *2 tms, virka 3 fm*, upprepa 3 ggr = 16 m.
Klipp av tråden ca 15 cm, låt öglan vara kvar.
Gör en likadan del till.

Sätt ihop delarna. (Jag sätter virknålen genom båda öglorna och virkar första fm med två trådar, sedan låter jag änden löpa med inuti fm några maskor. = fäst ände)
Virka 2 tms längst ute i var sida och 2 tms mellan kullarna mitt fram och bak tills 12 m återstår (=Minska 4 m/varv).
Stoppa hjärtat med vadd.
Virka 2 tms mitt fram och mitt bak tills 6 m återstår. (= Minska 2 m/varv) Stoppa ev i mer vadd.
Virka 2 tms 3 ggr.
Fäst.

5 kommentarer:

  1. Tänk att man lär sig något nytt varje dag. Magisk ring hade jag aldrig hört talas om. Intressant att se ytterligare ett sätt att påbörja en virkning.

    SvaraRadera
  2. Hej Drakmakerska! =)
    Tack så mycket för en mysig o inspirerande blogg!
    Ja läser olika bloggar lite då & då, men jag återvänder inte till de flesta. Men med din gör jag de.hihi.
    Men nu har ja stött på lite patrull! Så ja vill be dig om lite hjälp!?
    Jag tänkte virka dina julhjärtan (ja,ja vet. Julen e slut,men hjärtan är så FINT året om så de gör inget)
    Men snälla, kan du bara berätta vad "tsm" är för något?
    Vad står förkortningen för?? Å är det någon krånglig maska att göra?
    Jag visste inte ens att det finns en maska som heter så.
    1000 tack på förhand om du svarar!
    /gosan

    SvaraRadera
  3. Hoppsan; jag skrev fel. Det ska vara "tms", inte som jag skrev "tsm".

    Dock så tror ja att ja kankse kommit på det.
    De är inte en förkortning för någon speciell maska va?
    Utan betyder helt enkelt "tillsammans"??(man ska helt enkelt "virka ihop" maskorna?)
    Nåväl, ja testar att göra ett hjärta, så visar det sig ifall ja gör rätt elr ej! =)

    Ha de så gott!
    Bästa Hälsningar // Gosan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt tänkt, det är bara en liten förkortning. Det betyder att två maskor skall virkas ihop = tillsammans. =)
      Själv har jag nog sett både "tms" o "tsm".... jag tolkar det som att båda dessa förkortningar står för samma sak: helt enkelt att man ska göra två maskor till EN. :)
      Inte sant Drakmakerskan?

      Härlig blogg förresten!
      God Jul // m.

      Radera
  4. Jättesöta hjärtan blev det, tack för beskrivningen!

    SvaraRadera