lördag 19 maj 2012

Färg

Det är mycket som händer på våren, så mycket att allt inte blir gjort. Det var länge sedan jag stoppade sidentyg och garn i två burkar, mycket länge sedan. En och en halv månad har burkarna stått i fönstret och jag har tittat på dem och tänkt att jag ska ta hand om dem så fort jag hinner.

Den ena burken innehöll samma bad med rödkål som jag färgade i förra gången, bad II alltså. Det blev samma blågrå färg som förra gången, men aningens ljusare. I den andra burken hade jag stoppat ner skalet och det där oanvändbara i toppen och botten av en röd lök. Ganska oväntat blev tyget och garnet gröna. Tyget blev batikmönstrat i ljust och mörkt och nästan brungrön.

2 kommentarer:

  1. Det blir ju jättefina färger, och så oanade! Vad har du för planer att göra med det?

    SvaraRadera
  2. Är lite osäker på hus pass beständig färgen är, men eftersom jag är så inne på att brodera nu, så kanske det blir något till det eller kanske till något lappverk. Det är svårt tycker jag, jag är bara nöjd med att äga tygerna. Vem har hjärta att klippa i dessa bitar - inte jag (iaf inte just nu!)

    SvaraRadera