lördag 19 september 2009

Spinn, spinn, spinn...

Nu är alla delarna oljade och spinnrocken ihopskruvad. Det tog ett tag för först på tredje försöket satt de förborrade hålen där de skulle på alla ställen. Det är så rofyllt att spinna, jag kan inte låta bli att gå och sätta mig vid spinnrocken då och då och det är så förtvivlat svårt att sluta. Det är som meditation. Man måste koncentrera sig på ullen, lagom mycket ull ska passera fingrarna och det ska vara lagom hastighet på hjul och spole. Det har blivit en hel del spunnet här. Först ut var det lila förgarnet från Daisy Design i Göteborg. Det blev två roliga härvor, en lite större med tvåtrådigt garn - det blev randigt i lila och grått och en liten härva där jag provade att ögletvinna så att det blir tretrådigt direkt vid tvinningen - hittade en instruktionsfilm på Youtube för ett tag sedan. Jag har provat på slända men detta var första gången på spinnrock och det funkade bra. Nästa försök blev tre härvor entrådigt garn av ull i många färger. Det är regnbågsullen från Åddeboull som det blivit över småtussar av. Dem proppade jag in i kardmaskinen och det blev ju förskräckligt fint!







Idag har jag spunnit med brunsvart gobelängull - det blev två spolar med tunt garn -det blir min kvällsuppgift att tvinna ihop dem! Det blev också ett kabeltvinnat garn. Jag var tvungen att prova denna teknik som jag läst om på Spinngillets sidor. Man tar ett garn som kärna och håller ullen rakt ut åt sidan från garnet, så att ullen snurras runt garnkärnan. Detta gör att ullens glans och färg framhävs extra fint och jag blev synnerligen nöjd! Det blir ju också mer garn än förmodat - av 20 gram merinoull blev det en härva på 30 gram. En synnerligen taggig härva - tala om översnodd!! Här måste tvättas och hängas med tyngd!!! Det enda tråkiga med att spinna är att man inte kan leva på det som ett yrke...

2 kommentarer:

  1. åååååhhhhhhhhhhhh åhhhhhhhhhhhhhhhhhh ååååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

    SvaraRadera
  2. Va roligt det låter :-) Jag har provat på en gång på min textilutbildning (2001-2002) men sen dess har jag inte spunnit något. Det vore skoj att lära sig ordentligt. Vilken tillfredställelse att få sticka något med ett garn man gjort själv :-)

    SvaraRadera