söndag 23 januari 2011

Lappteknik

Kollegorna och jag hade inköpsmöte och H hade ordnat ett besök hos en lappteknikkonstnär i stan efteråt. Hon har en kviltmaskin, som hon glatt förevisade för oss. Vi blev alla inspirerade av färgerna, mönstren och formerna i alla täcken hon plockade fram för att visa oss. Det bästa en textillärare vet är att få känna - inte bara titta - när man ska inspireras.

Jag kunde inte motstå, utan bara måste prova en enkel teknik med jeanstyg. Det är en riktig latmansteknik för baksida och framsida sys samtidigt. I fredags förmiddag satt jag och ritade in färger i rutor på datorn och igår klippte jag till 88 jeansbitar och 88 grå och naturfärgade bomullsbitar - alla 12x12 cm. Det som är avigt i början är att man syr från rätsidan. Det låter helknäppt att lägga framsidans jeansbit avigan mot avigan med baksidans tygbit och sedan lägga dessa två med baksidan räta mot räta med nästa två bitar (som alltså ligger avigsida mot avigsida!) Det är förvisso enkelt att sy - bara raksöm med 1 cm sömsmån. Annars är det som vanlig rutlappteknik, man syr ihop till remsor och remsorna sys ihop till ett täcke. Jag valde att göra baksidan schackrutig i grått och natur. Det hade varit snyggt med ett rött tyg som kunde titta fram i sömmarna, men jag hittade inget. När man skyndar sig får man ta vad man hittar. Tur att jag har en del tyg liggande;)

Slutligen måste man klippa, göra jack i sömsmånen i alla sömmar (även i ytterkanten  - där man syr ihop tygbitarna med 1 cm sömsmån först). Det blir en del klippande - saxen hann bli slö i spetsen, kan jag lova! In med allt i tvättmaskinen och då blir det så vågigt och luddigt och fint! En varning är dock på sin plats - ha en roller nära till hands medan du syr och klipper!!!

Det blev väl inget jättetäcke... men jag är nöjd. Det tog en dag och då hann jag ju laga mat och skjutsa barn också och påta lite grann framför tv:n. Ett gott och vackert dagsverke, minsann!

4 kommentarer:

  1. Kul idé! Helt klart godkänt, men jag förstår din längtan till att lite rött skulle tittat fram där i skarvarna. Får läggas till listan "att göra någon gång".

    SvaraRadera
  2. Det lät som en väldigt spännande teknik... Jag får nog botanisera lite i lådorna jag med!

    SvaraRadera
  3. Har länge tänkt göra en rag quilt (som tekniken kallas)för att det verkar så kul och enkelt. Nu blev jag än mer inspirerad...

    SvaraRadera
  4. milda tid var har jag varit någonstans i en bubbla helt enkelt. Wow vilket superduperfint täcke, den tekniken ger ett otroligt spännande uttryck. Du kolla denna länken och tänk på vår tanke. http://oanat.se/

    SvaraRadera