måndag 21 februari 2011

Silverglädje

Mina silversmycken
 Helgen med pysselvännerna blev mycket lyckad. Vi var på kurs med Veronica Gullbrandson från Ädelsmedjan i Kisa och fick prova på silversmide. Vi startade med att göra varsin ring, fyra ganska lika ämnen blev fyra ganska olika ringar. Vi övade oss i grunderna i silversmide, fila, smärgla, putsa, slå, böja, glödga och betsa under förmiddagen och sedan repeterade vi under eftermiddagen på egna projekt (vi hade fått lov att gå extra lång kurs!). Jag hann med både ett litet halssmycke i form av en trollslända och ett sjalsmycke med min initial (Det var helt min kompis M's idé - hennes sjalspänne såg dock helt annorlunda ut, men jag har ju letat efter en snygg sjalhopsättare ett tag, så jag hängde glatt på.) De andra gjorde både armband, slipsknutar, fler ringar och smycken. Vi var alla mycket nöjda och Veronica var så trevlig. Det var också en upplevelse att få gå in bakom kassan och sitta vid bänkarna och prova på alla filar och tänger bland stubbar och städ och att få titta på och inspireras av Veronicas fina smycken och "Bugs".
Alla smycken som vi tillverkade i lördags.

1 kommentar: