fredag 16 mars 2012

Gardinen är på plats!


Idag kröp gardinen fram ur tvättmaskinen. Experimentet lyckades! Egentligen gjorde Kaffe Fasett originalversionen av gardinen med kvadrater i mitten, men nu kan jag hälsa att det går LIKA bra med hjärtan! I tvättmaskinen har tygerna fransat upp sig snyggt, en del mer, andra mindre. Det är så många olika sorters tyg i den här gardinen så rutorna blev kanske inte helt raka i nederkant, men det bekymrar inte mig. Jag är nöjd med min gardin.

Tekniken är enkel. Jag klippte ut lagom stora rutor och lika många hjärtan. Jag sydda fast alla hjärtan mitt på rutorna med raksom och pressarfotsbred sömsmån. På baksidan klipper man bort mitten på varje hjärta. Kom ihåg att lämna ca 1 cm sömsmån. Sen var det bara och sy ihop rutorna, fålla sidor och nertill (1 cm fåll) och sy fast en 5 cm hög kanal högst upp. Jag sicksackade rutorna, men inte hjärtan. När gardinen är färdigsydd ska den tvättas och det är då som alla hjärtan fransar upp sig på bak och framsida.


4 kommentarer:

  1. Snyggt! Kul att få se den på plats.

    SvaraRadera
  2. Vad snygga dom blev verkade kul. ha en goe helg kram Beijan

    SvaraRadera
  3. Urläcker! vad du hinner mycket!!!

    SvaraRadera
  4. så finfin den blev och helt unik!!

    SvaraRadera