söndag 11 mars 2012

Sydagar!

Har varit med hantverkarvänner med symaskinen i bagaget. Vi sydde och sydde, lyssnade och kikade på Melodifestivalen och sydde. Rätt låt vann!
Det blev lite av varje. Först blev det två scrappbooking-väskor, en grön och en svart. Sedan behövde jag en gardin till arbetsrummet, så det blev en á la Kaffe Fasett. Han gjorde fyrkanter i mitten, jag tog hjärtan. Den ska tvättas för att den rätta fransingen ska uppstå runt alla hjärtan. Gardinen är gjord av de olika tyger i vitt och beige som jag hittade när jag städade. Det är både linne, siden och bomullstyg.
Tur att min kompis har gott om plats. Fem symaskiner och två overlocker hade knölat in sig och det gick fint!
Jag övergick till att klippa ut remsor och fyrkanter och sydde och sydde. Det ska blir bakgrunder till broderier - hade jag tänkt. En favorit är kvadrat-mellanlägg. Man klipper ut rutor (på mina mellanlägg är rutorna 5 eller 2,5 cm, tar ganska lång tid, men jag har klippt ut två rutor varje gång jag gått förbi arbetsrummet senaste veckan). Sen stryker man fast tygbitarna på  mellanlägget och syr en rad först vågrätt, sedan lodrätt, tills man har alla sina rutor fastsydda. Röda rutor och vita/beiga, men allt det blå blev kvar i väskan till en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar