onsdag 8 augusti 2012

Eco colour

Idag hittade jag äntligen svar (tror jag) på hur man gör eco coloring/printing. Såg det först på Spirit Cloths blogg. Nu har jag sett att det finns en bok "Eco Colour" av India Flint som beskriver processen, man kan se mer om det på hennes blogg. Efter en del letande på nätet har jag klurat ut hur jag ska prova (men därmed inte sagt att det är så här man ska göra).

Idag samlade jag löv och tog fram vita tygbitar, linne, bomull, siden och ull. Jag blötte tygen först och la sedan på bladen.

Därefter rullas tyget runt en pinne och man fixerar genom att knyta snöre runt rullen.




Jag stoppade i tygrullarna i kastruller. I den ena kastrullen ligger också några kopparbitar och i den andra en kopparbit och en rostig järnmärla.


Vattnet fick koka upp och sedan sjuda i knappt en timme. Nu står kastrullerna på spisen för att svalna. Båda baden har mörknat betydligt mer än man kan ser på de här bilderna, för de är tagna i början av kokningen.

Imorgon bitti ska jag pilla upp rullarna och se om det blivit några märken. Kanske är det häxan i mig som tycker att det är spännande att koka underliga saker i grytor på spisen. Måste kanske köpa den där boken.... Den finns på Adlibris...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar