söndag 31 mars 2013

Alpacka



Dagens utflykt var till Ridhuset i Mjölby där det var visning av alpackor. Utställning, premiering och alpackaprodukter kunde man titta på i ridhuset. Alpackorna var väldigt söta med ögon som mörka, djupa brunnar. De var blyga. De ville inte komma fram och nosa genom gallret och de ryckte till vid hastiga rörelser. Men så söta frisyrer och ett lågt läte, som ett hm, gjorde att jag gärna hade velat ta med en hem. Fast ett avelsdjur för 25 000 kronor har jag inte råd med. De är dessutom flockdjur och vill helst vara några stycken för att trivas.

Dagens vinnare var de tre alpackorna till vänster. De hade den bästa pälsen och snyggaste hållningen, sa domaren.
Mamma köpte tre nystan blått babyalpackagarn. Jag köpte tre påsar med alpackaull, ljus, brun och svart, tre klassiska alpackafärger. Ullen är för tovning, men jag tänker prova att spinna lite också. På påsarna kan man läsa djurens namn, Borita, Jazzy och Pignouf. Allt kom från Alpakahof, som förutom garner och ull sålde stickade saker och de ordnar också kurser och promenader.
 

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag riktigt avundsjuk! Där skulle jag också velat vara. Men jag vet att det bor alpackor inte så långt härifrån, så kanske jag kan åka förbi där sommar och säga hej till dem.

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj vad jag blir avundsjuk! Det är precis dessa vackra varelser som jag går och drömmer om. Jag vill haaaaaa! Någon gång i livet ska jag fixa det! Du får berätta mer om allt du upplevde då vi träffas nästa gång. Kram

    SvaraRadera