söndag 3 november 2013

Glädjen i halvkardad ull...


Hittade en påse med kardad ull som inte blivit använd. Jag kardade om ullen, men först sedan jag sorterat färgerna i tre högar. En lärdom sedan tidigare är att det blir vackert med blandade färger, men mest i närbild. Om man blandar helt fritt ser garnet mest brunt ut på lite håll. Så denna gång la jag kardfloren i noggrann ordning innan jag började spinna. En härva med rött, en med vitt och små duttar av alla färger och en med grönt och blått blev det.
Det blev 150 gram i ett rejält nystan. Efter en stunds fundering började jag sticka en knasig mössa. Den blev bara knäppare och knäppare, men färgerna är SÅ vackra. Det blev bara en halv meter garn över. Vi får väl se om det blir en mössa att använda i vinter eller en att ha på hyllan...

2 kommentarer:

  1. Ja det var en fantastiskt knasig mössa! Men jag undrar: Får du ha den på dig? ;-)
    //Helén

    SvaraRadera
  2. Vet du, den är inte så smickrande att ha på sig, så det kommer inte att vara något problem :)
    Funderar på att stoppa den i tvättmaskinen och krympa den. Den skulle kanske göra sig som något annat. Man kan ju stoppa saker i den eller ha den som prydnad om den är lite stelar...?

    SvaraRadera