söndag 13 april 2014

En helg med tovade frökapslar

Allas tovade saker från kursen "Tovade frökapslar" 
Jag inledde påsklovet med att gå på kurs i tovning. Kursledare var Yvonne Habbe från Gotland. Tovning är inget nytt för mig, men jag lärde mig massor. Mest småsaker som gör stor förändring, som hur hårt man ska trycka i olika moment eller när det är färdigtovat. Yvonne visade oss en tovad skål som hon hällde vatten i - den stor där i mer än en timme och vattnet gick inte igenom - respekt!!! Det blev mycket prat om ull - alla sorters ull.
Yvonnes tovade samling av ullprover
Vi startade med att tova runda former som blev till runda skålar/vaser. Det är de små nyanserna som gör det... Jag provade ryaull och den blev inte så tät. Den är fortfarande genombruten, kanske mest för att ryagarn inte har så bra filtningsegenskaper.
Vi valde storlek på mallen själva och våra handlag är olika, så ingen form blev den andra lik.
Nästa uppgift var att göra en rund form till - Yvonne är verkligen en bra lärare som tänkt igenom allt noga - och den skulle vi plissera. När  man plisserar syr man enkla stygn som man drar ihop. Då får det tovade intressanta veck. Mitt första försök blev inte så bra. Jag tog mörk finull och vit ryaull och det blev hårigt och häftigt men inte så bra som helhet. Tack och lov hann jag börja på en till som jag kunde göra färdigt hemma. Den blev mycket bättre.
Mitt andra försök med plissering med trådarna fortfarande på plats.

Lailas fantastiska magsäck med plissering på längden och tvären.
Den sista uppgiften var att göra en 3D-mall. Jag började genast att göra helt tokigt. Det gick det också, men blev lite knöligare för mig. Dessutom använde jag ull jag plockat med mig hemifrån. "Ull" köpt lite här och där och troligen till för att nåltova med. Det hände liksom ingenting med den. Det löste sig med lite Åddeboull, till slut. Sedan formar man ullen - drar och petar och viker och gnuggar lite till. Det blev fantastiska former!
3D-formen är täckt med ull. Mitt första försök hade tre "vingar".
Vi avslutade med att titta på alla våra saker vi gjort under helgen och prata om vad vi tänkt och lärt oss under helgen.
Lite av allt vi hann göra tillsammans under helgen, både smått och stort, naturfärgat och färgglatt!
Har du chans att gå en kurs för Yvonne Habbe så rekommenderar jag det! Hon är bra och vi hade mycket trevligt!!! Jag åkte hem med väskan full av ull!
Fyra av mina fem tovade saker (en var för blöt och fick ligga bland de blöta handdukarna).
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar