tisdag 15 april 2014

Reservage och målning

Igår förberedde jag och barnen på närmsta fritids en reservagemålning. Vi använde tömda limflaskor och tryckte ut prickar och streck. Bländningen består av mjöl och vatten - receptet är så enkelt att barnen genast lärde sig - en dl vatten till 1 dl mjöl och sedan rör man tills vällingen är jämn. Roligt var det i alla fall med vilda former. De hann både med ett gemensamt tygstycke och minst varsin egen mindre tygbit.
Idag var det dags att måla hela tyget. I början var barnen lite snåla med färgen och fröknarna lite försiktiga med barnen blandande av färger, men till slut hade vi täckt allt det vita. Vi målade med smala penslar, breda penslar och till slut med fingrarna. Härligt med färg!!!
För att skynda på det hela hade jag hårfönen med och blåste det gemensamma tyget torrt medan barnen målade sina egna tygbitar. Då kunde vi börja pilla bort den torra smeten, så att det färdiga tyget kom fram. Det var mycket spännande och barnen var häpna över de ljusa strecken. De hade inte riktigt fattat hur det skulle bli när det var färdigt.
 
Så här blev det! Den är nästan klarpillad. Det blev mycket färg - nästa gång ska jag begränsa färgerna. Då blir det en mer harmonisk tavla. 
 
Väl hemma igen gjorde jag en egen bild. Eller faktiskt flera - för det var fler som ville prova. Och det är vanebildande att pilla bort den torkade mjölblandningen. Imorgon kanske det blir tid att måla mer.




 

3 kommentarer:

  1. Åhhh nej! Nu blev jag ju sugen på att måla med reservage också. Tänk om man hade obegränsat med tid :)

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag blev också sugen att leka med detta.Vad ska jag och min brosdotter använda förfärg, vanlig vattenfärg (runda kakor) eller ska det vara nån allaround-färgpå tub som brukar finnas på fritids och förskolor?

    Tack på förhand:)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera