onsdag 29 oktober 2014

Målardag

Den första (och sista) riktiga lovdagen har jag målat och målat. Först ut var att testa lite mer mjölpasta på grovt linne. Tanken är att prova att måla och lägga på mjölpasta i flera lager. Problemet med mjölpasta, och batik över huvudtaget, är att jag har svårt att föreställa mig hur det blir. Det blir liksom bakfram. Den som lever får se hur detta blir... Nu får de ligga på tork.
 Sen målade jag färdigt en annan mjölpastamålning. Det blev både tyg och mjölpasta över när eleverna gick loss på elevens val senast. Då hann jag inte få dit det gröna. Det är en linneduk, inköpt på Erikshjälpen för en struntsumma. Jag ville testa hur mycket tygets mönstring märks, men det verkar inte vara så mycket. Då får man nog tvätta tyget innan man stryker. Det får bli nästa experiment - en annan gång med en annan duk. Den här ska vara färgstark! Tyvärr hade den ljusa färgen för mycket vatten i sig, så vattnet har krupit in under mjölet på ganska många ställen. Sånt händer - det blir säkert bra när jag broderat lite på den också.
 Till en god film passade jag också på att måla knasiga ansikten. Det roar mig att försöka framhäva ytor med varma färger och skjuta bak andra ytor med kalla färger, som vi fick lära oss förrförra helgen på broderi-årsmötet i Helsingborg. Det är lite härligt att skulptera med färger på ett platt papper. Jag är väl inte riktigt färdigtränad, men åtminstone en blir nog bottentyg till nåt broderi i alla fall. Det ser ut som akvarellfärger, men det är textilfärger på bitar av ett gammalt lakan.

 I kväll har jag pillat bort så gott som all mjölpasta från tavlan. Gissa om jag har ont i tummen! Det har petat in sig en mjölbit under nageln - ont, ont! och i morgon har jag nog en blåsa på tummen. Tro inte att jag inte ser fram emot att pilla bort mer mjölpasta. Det är starkt vanebildande!!!
 Har några smådetaljer att fylla i, men är på det hela taget färdig att börja brodera. Den stackars hjorten tappade hornen när mjölet försvann, så jag får väl börja med det!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar