tisdag 27 december 2011

Handarbetsfrossa?

Nu var det så länge sedan som jag verkligen hade tid att handarbeta, så just nu har jag åtminstone tre projekt på gång samtidigt. Först ut var ett par strumpor. Fast ärligt var det brist på omdöme som fällde mig där, för de är jättesnabba att sticka (om man kan mönstret utantill!). Garnet tog slut. Jag hade optimistköpt två nystan, så den ena strumpan väntar på ett garnbutikbesök. Undrar om Ek´s lilla bod har svarta fårets raggsocksgarn - det vore skönt att inte behöva åka ändå till Jönköping för en halv fot skull.

Så i stället fortsatte jag på en gammalt projekt. Det ska bli en sittdyna - man stickar en lång korv och rullar ihop till en spiral - mönstret fanns i tidningen Land tidigare i år. Garnet är garn jag spunnit själv av kardad ull som blivit över när vi jobbar med ull i skolan. Varje år får man städa i elevskåpen och det ligger ofta kvar lite, lite ull. Till slut kan det bli ett nystan eller två i alla regnbågens färger. Tyvärr kommer det inte att bli snyggt som spiral - det är för mycket färger. Sittdynan kommer att se brun ut... Vad göra?

Medan jag tänker har jag startat ett broderi. Broderi och broderi... Har målat med akrylfärg på bomullstyg och ska sätta nålen i detta till en trevlig film i kväll. Igår satt jag och surfade runt bland broderiinspiration och annat, så nu bubblar det i huvudet!  

3 kommentarer:

  1. Härligt med lite ledig tid så att man hinner med lite stickning/broderi/virkning mm.
    God fortsättning och Gott Nytt År till er alla.

    SvaraRadera
  2. God fortsättning till er alla. Irene har garnet du söker jag köpte för inte så länge sen men inget kvar, Hoppas du hittar.
    Kram Beijan

    SvaraRadera
  3. Ja Irene har svarta fåret raggsocksgarn. Jag tror inte din sittdyna kommer att se brun ut, men ett tips är att sticka en enfärgad "korv" och så rulla in den mellan den andra.

    Hur går det med hemliga projektet???

    SvaraRadera