söndag 26 februari 2012

Free-form quilt 1


Ibland surfar man runt från tips till tips. Igår var det ett tips om solfärger som ledde till en sida med free-form quilt. Jag är ingen quilt-människa, men jag tycker om lapptäckestyger och har samlat på mig några. Det brukar dock inte bli så mycket sytt, för det kräver oftast en hel del förberedelser. Nu hittade jag en metod där  man bara klipper remsor och syr ihop dem. Sen kan man klippa och skarva som man vill. Och jag måste säga att det var spännande att göra på det sättet och resutatet blev spännande... och helt klart saknas kviltningen och kanske några applikationer och diverse stygn - eller så är det vackert som det är.  
(Bilderna är tagna på kvällen, så färgerna stämmer inte helt med verkligheten. Man kan inte heller se att vissa remsor är av sammet eller linne, medan de flesta är av vanligt bomullstyg.)

1 kommentar:

  1. Ja det finns mycket spännande i quiltvärlden och en hel del som är lätt att göra. Ska kolla in sidtipset!

    SvaraRadera