fredag 15 februari 2013

Knyppelträsk


Det är lov och jag har hamnat i knyppelträsket. Kan inte låta bli att knyppla. Hittade några böcker om knypplin gi bokhyllan och beslöt att testa något nytt. Först har jag övat på Cluny-spets. Det var många flätor och ovala mandlar. Det visade sig att min mandelteknik inte funkade särskilt bra, men jag hittade naturligtvis en instruktionsvideo på Youtube. Mina mandlar blir fortfarande inte riktigt snygga, men numera har de åtminstone rätt form. Och det sägs ju att man måste göra 100 mandlar innan de blir riktigt snygga!
 
Jag hade också en bok om Duchesse-spets. Mina försök ser inte mycket ut för världen. Ville göra det ordentligt och gå till botten med hur man gör. Inget svårt, bara annorlunda mot hur jag tidigare tänkt om knyppling. Nästa steg blir att forma mönster med band av väv-och nätbotten. Dit har jag inte kommit än - men jag längtar.
 

 
Har också passat på att utforska en tysk knyppelbok. Det är samma tanke att man bygger mönster med band. Har inte helt klurat ut hru man fogar ihop banden, men det blev i alla fall en julklocka. Eftersom det var alla hjärtans dag började jag fundera på hur man skulle kunna göra ett hjärta, men jag behöver nog skissa en del innan jag kan försöka.
 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar