lördag 2 februari 2013

Nackspärr=bloggtorka

Flera dagar av nackspärr är förödande för hantverkandet. Vad som är orsak och verkan och om man skulle varit gladare om låtit bli... vem vet, men lite strumpstickning blev det i alla fall. Är man i strumpträsket, så är man! Just nu är det gröna strumpor till yngsta barnet som gäller,

Det var också dags att göra och skicka den nya broderihälsningen. Min hemort blev både karta och kort på mitt hus, fast det får ni inte se (det är ju hemligt... ). Men det var så roligt att fixa tyget så det måste jag visa. Målet var att tyget skulle se ut som ett gammalt papper eller pergament. Det doftade te och kaffe i köket och i badrummet länge efter detta experiment. Efter några försök kom jag på att jag skulle hälla te över större delen av tyget. Svårigheten är att lämna några ytor, som blir de ljusa partierna. De får inte bli genomdränkta, för då försvinner de. Med extremt starkt snabbkaffe målade jag kanterna mörka med en pensel. Jag blaskade också dit några mörka fläckar i några hörn och lite överallt (fast med måtta!). Prövade också att lägga på kaffesump och fick en smågrynig effekt.


Allt fick torka (påhejat av hårfönen!), först liggande och sedan hängande i badrummet. För att ta bort lukten doppade jag tyget i vatten med ättika. Resultatet blev ok (lukten försvann troligen - eller var det möjligen förkylningen som tilltog?), men nyanserna suddades ut. Ett broderi behöver ju inte nödvändigtvis gå att tvätta, så nästa gång ska jag strunta i ättiksbadet. Jag kan förvandla linnetyg till pergament!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar