tisdag 23 april 2013

Farväl fullformat

I torsdags var jag och hämtade en tidning och ett ark för att göra ett kollage till tävlingen "Farväl fullformat". Det var en tävling som tidningen Värnamo Nyheter och museet Vandalorum anordnade tillsammans. Nu är den avgjord, vernissagen över och kollagen finns att titta på fram till 2/5. När jag var inne på Vandalorum stod en av vinnarna och gjorde sitt kollage. Hon rev remsor av bilder och annonser och hade börjat fylla lager på lager från botten och uppåt. Så tänkte inte jag och framförallt använde jag inte färg på det sättet. Det var flera av kollagen som hade just ett överflöd av färg, flera hade svarta konturer. Självklart, roligt och snyggt, men helt främmande för mig till en början.
Tävlingsvinnaren längst upp till vänster trycktes på baksidan av lördagstidningen.
Insåg att jag har ett ganska minimalistiskt formspråk, för jag valde sparsamt med färg, tidningbitar och former. Som vanligt hade jag en bild i huvudet. Jag ville fläta tidningsremsor, men min ursprungsidé gjorde sig inte i verkligheten. Det blev som sagt mer minimalistiskt och inspirerat av Spirit Cloths vävda broderibottnar med runda utskurna former.
Naturligtvis råkade jag kladda ner pappret med mina trycksvärtade fingrar. Så det fick bli ett ord också. Ordet "bris" dök upp. Ett ord som både berättar om problem i samhället och förändringens vindar som förvandlar fullformatet till tabloidformat (för så stor förändring är det väl inte iaf?). Dämpat och strikt och inget bidrag som vinner priser. Men det var roligt att bidra till den fantastiska utställningen.
Ser ni mitt collage? Det gjorde inte jag till en början! (3.e raden nerifrån, 6:e raden från vänster)
Det tog en stund innan jag hittade mitt eget kollage bland de 307 andra verken. Det var många barn som deltog och de hade många roliga tankar. Och många fantastiska sätt att använda en tidning!
Här är lite mer än halva utställningen med ett bord med 3D-kollage, bland annat en vas med blommor. Efter besöket tog jag en promenad i vårsolen ner till stranden vid Osudden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar