onsdag 2 juli 2014

Årets sommarexperiment

Efter att ha besökt Blomstergraven på Rydals museum har jag äntligen kommit mig för att stoppa tyger i burkar. Några påsar gamla bär i frysen hade blivit lite väl gamla och får nu bli del av sommarens färgningsövningar.  Som ni ser plockade jag fram burkar, min anteckningsbok, tyger av olika slag, metallskrot, tråd och så gav jag mig ut och letade reda på några olika löv.
 
 Först hällde jag ättika i svartvinbärssörjan. Sen stoppade jag i sidentyg, bomullstyg, linnetyg, sammet och frotte och sist en liten bit ihoprullad siden med ett blad inuti. Vi får se hur det blir.
 Näst i tur var några sparade lökskal som jag virade på längden och tvären till en spiral. Nu får den vila i en plastpåse med lite ättika i några dagarn elller en vecka.
Dagens betmedel var ättika. Det kanske inte luktar så gott, men det får funka. Vi får väl se hur det går. Det blev fyra burkar och en påse. Jag tror inte att det kommer att bli så mycket färg på de här tygerna, men nu har jag kommit igång i alla fall. Det värsta är förstås att vänta så länge som man måste...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar