lördag 26 juli 2014

Dagens garn

100 gram garn blev det. Jag körde igång kardmaskinen och spinnrocken och gick loss bland all ull som sommarens städning blottat. Det fanns verkligen en hel del både okardad och kardad ull i gömmorna.

Först ut är grön ull, inköpt via Åddebo ull. Limefärg är en favorit, men den här bytte nyans när jag spann den. Den går åt gult och det blir tydligare när kardfloret förvandlas till garn. Jag hade föredragit att det ullen gick mer åt blått.
Härvan i mitten är bara den gröna ullen. Härvan till höger har små ulltussar av många olika färger. Min erfarenhet är att för många färger blir rörigt och känns "brunt". Den här var ok när det gäller småtussarna, men bakgrundsfärgen passade inte så bra som bakgrundsfärg. En variant blev det i den vänstra härvan. Där nöjde jag mig med småtussar i rosa och vitt. Det blev ett garn med känsla av rödklöver!

Det är gott att ha kommit igång att spinna igen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar