tisdag 1 juni 2010

Allt du inte visste om snörskört...

Nu är min låååånga uppsats klar om bronsålders-skört - ni vet, en sån däringa snörkjol. Här ser ni hur jag spänt upp trådarna mellan två hundkammar (längst ner i bild) och själva bandgrinden och varpen som sitter fastknuten på fåtöljens andra armstöd.

Hela skörtet är inte klart ännu. Eftersom jag ville prova olika tekniker, så är skörtets kvalitet minst sagt varierande. En del är spunnet på slända, en del på spinnkrok, en del är gjort med guteull, annat med pälsull och ullen är både tesad, kammad och kardad. Ullen är dessutom grå och den "riktiga" kjolen var ju egenligen brun. jag har gjort ungefär hälften och funderar på om det är bättre att brja om med anna ull eller om jag ska göra klart resten. Det återstår ganska många timmars spinnande, fast den är halvfärdig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar