lördag 26 juni 2010

Utflyktsarbete

Vi kom lagom hem till midsommarförberedelserna efter ett besök i Stockholm hos systerdottern. För en gångs skulle kom jag med på bild! Med på resan var ett praktiskt nålbindningsprojekt. "Snyggt, om man vill ha en svamp på huvudet" sa min uppmuntrande moder. När man väl lärt sig att känna igen trådarna och behärskar tekniken, så är det lätt och roligt (men gissa om jag försökt många! gånger). Det finns många varianter. Här syr jag genom den föregående maskan och vrider nålen under tummaskan och tråden och syr i en maska i kanten.

I början blev det glest, min tumme är ganska bred tydligen och jag sydde i samma maska två gånger för att arbetet skulle bli till en rund platta. För att få en kant nertill syr jag bara i en maska i taget och jag drar år tråden lite innan jag drar igenom tråden.

Det har gått åt ett nystan hittills av ett garn jag hittade på City Gross, (50% ull/50% akryl) 50 g. Jag föll för färgen och det blev väl en helt okej svamp - eller hur?!


2 kommentarer:

  1. Hetl okej "svamp"! Vad kul att äntligen kunna nålbinda. Jag har också försökt några gånger, men nu ligger min fina enenål oanvänd.

    SvaraRadera
  2. åhåhåh vad spännande, jag har försökt en gång men ojoj vad det var klurigt det fick jag inte till. Jag fastnade i påtarträsket den gången. Nu är jag mest nyfiken på frivoliteter men det får jag lägga på framtiden.

    SvaraRadera