lördag 19 juni 2010

Kryp 3 och 4 - Nyckelpigor

Nu är den första nyckelpigan klar!!! Jag började genast på en kompisnyckelpiga, för det finns ju gula nyckelpigor också. Benen var lite svåra att få till, de blev aningens för korta tror jag. Det tog ett tag att bli kompis med sytråd och virknål nr 15, men nu går det bra och det funkar också att virka med två färger, även om jag fuskar och inte låter den inaktiva tråden föja med inuti maskorna. Eftersom baksidan inte syns valde jag att låta trådarna vara lösa på insidan, det blev snyggare maskor på det sättet. Ser ni att jag börjat baktill på nyckelpigan, mittenpartiet ska bli stjärten och magen är enfärgat gul. Men jag har inte fått alla prickar att synas på framsidan, så jag får troligen börja om...

T frågade varför jag gör detta och jag har funderat. Först är det nog för att jag kan, jag menar kombinationen av att verkligen kunna en teknik och samtidigt få improvisera för att komma från början till slutet. Tyvärr är det kanske en protest också, jag kan en massa saker, men det märks inte i något lönekuvert. De flesta av mina kunskaper är inte så eftertraktade.

När jag tänkte efter på varför, så är det andra skälet att jag gör detta för att jag är intresserad av hur krypen verkligen ser ut. Proportioner, storlek och färger är viktigt. Jag virkar efter bild och har man bara kommit fram till i vilken ände man ska börja är det bara att kasta sig ut. Storleken stämmer inte helt, mina amigurumis är aningens större än de riktiga krypen.
Ett tredje skäl är att jag har dåligt tålamod. Efter att ha klickat mig igenom ett stort antal bloggar igår, insåg jag att det är jättesnyggt med virkade sjalar, stickade tröjor, vantar och strumpor, men andra gör det bättre än jag. Och vem behöver ännu en blogg med spetsstickning (Ja, jag vet, jag är bara avundssjuk, för ihållande stickning är så svårt.)... Det finns få bloggar med andra "knasiga" stick- och virkare (...eller så letar jag i fel forum!).
(Om någon undrar så har jag gjort två kryp till innan dessa, en fluga och en skalbagge, som jag skickat in bild på till en konstslöjdssalong, så de kanske dyker upp här senare, när jag vet hur det går.)

5 kommentarer:

  1. Vänta nu, har inte du tålamod??? Virka med sytråd kräver inte det tålamod? Och jag är också avundsjuk på alla som fullkomligr spottar ur sej färdiga stickade sjalar, tröjor mm. Fast jag måste erkänna att jag skrivit ut ett mönster på en spetsstickad sjal. Får se om det blir någon:)

    SvaraRadera
  2. Jösses vad pilligt! Men coolt! Alltid kul med folk som kommer på något eget. När jag började läsa stick- och virkbloggar kändes det som om alla virkade amigurumis. Sen blev det spetssjalar (Hur många swallowtail-sjalar stickades under förra året egentligen?)... Udda hantverk är kul! Tyvärr tryter min egen fantasi när det kommer till sånt.
    Ser fram emot att se fler sytrådskryp här i framtiden!

    SvaraRadera
  3. Maria, va roliga saker du hittar på och så crasy. Blir avundsjuk på din fantasi. Får tacka för det trevliga ressällskapet på slöjdresan. Det är roligt att få se och uppleva lite nya saker. Ha en härlig sommar!

    SvaraRadera
  4. Otroligt mina minivantar i 2-ändstickning är ingenting emot dina "kryp"

    SvaraRadera
  5. Riktigt söta små "pigor"! Imponerad.

    SvaraRadera