fredag 24 juni 2011

Midsommar i grönskan!

Trevlig midsommar alla där ute i cyberspace! På min fredagspromenad såg jag flera klassiska färgväxter,så när jordgubbarna skulle inhandlas blev det fler glasburkar. Fortsättning följer...

Nu har jag skrivit in färgämne, datum, storlek på burk och garnets vikt på små kort. De sitter i ett häfte för visitkort, mycket smidigt. Jag kan sitta och bläddra och bara njuta av färgproverna! Är jag lite knäpp?!! 

Från mitt senaste färgprojekt kan jag rapportera att vaniljte får garnet att lukta gott och bli gulbrunt, medan ängssyra, björklöv, nässla och smörblommor alla blir olika nyanser av gult (de är något gulare i verkliga livet, men kameran börjar bli gammal). Smörblommorna gav oväntat mycket färg, i kontakt med vattenytan blev garnet till och med lite gråbrunt. Björkbladen ger däremot oväntat svag färg, ska prva med många blad och lite garn... nästa gång!

Eftersom björkgarnet blev lika som förra gången provade jag lite efterbad. Ena änden av härvan stoppade jag ner i järnskrotsbadet från första omgången, som stått sedan dess. Det blev mörkare efter bara några minuter. Den ändra härvänden stoppade jag i snabbkaffe, men det blev bara en svag mörkfärgning efter 5 timmar.  


Det nässelfärgade garnet får hänga kvar ute för det luktar verkligen illa! Mina händer luktade likadant hela dagen igår,det tog många tvättar innan det försvann. Undrar om jag någonsin kan ta in garnet? Tur att det regnat och blåst nu på midsommarafton...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar