lördag 4 juni 2011

Färgresultat

Otålig som jag är har jag nu plockat upp tyger och garn ur vattenbaden. De har legat i ca en vecka. Då stoppade jag i växter först och textil någon dag efter. Vattnet ändrade tydligt färg. Sedan stod det där och det var bara att vänta. Nu har jag tagit ur allihop. Det var en luktfråga. Burken med maskrosor var locklös och luktade apa.

Hur blev det då? Nja, inte så mycket färg på vissa håll, men färg! Maskrosor var inget vidare färgande, inte heller svartvinbärsblad, men det var kanske inte heller väntat. Svartvinbärsbladen gav en mycket svag grön ton. Björklöven gav ganska gult på garnet, men tygerna påverkades inte så mycket. I de flesta baden var det garnet som tog åt sig mest färg, utom i lökbadet. Där var det istället tygerna som blev rejält färgade och garnet mer blekt (blekt och blekt, förresten, det är förstås en tolkningsfråga...). Jeanstyget ville inte ha färg, utom av lök, så det får bli experiment med betmedel om det ska funka.



Tyger och garn färgade med maskrosor.

Tyger färgade med svartvinbärsblad
Tyger stoppade i burk med rostiga järnföremål. Ullen är färgad i svartvinbärsblad och sedan snabbt nerstoppad i järnspiksbadet.

Björklöv har färgat dessa tyger och garnet.

Den starka färgen från lökskal.

  Nu hänger allt på tork ute i grönskan. 
Undrar vad jag ska prova härnäst?
Jag tror jag ska satsa på mestadels garn nästa gång.  

1 kommentar: