söndag 24 juli 2011

Sommar med utflykt och lata dagar

Förra året spann jag mycket, i år har det inte blivit så mycket av den varan. Äntligen kom spinnrocken fram och lite kardad ull från Nydala-dagarna håller på att bli ett tunt entrådigt grått garn. Det är skönt att bara spinna en stund på verandan mellan annat som måste bli gjort.


Idag var jag med familjen på utflykt till Huseby Bruk söder om Växjö. Först var vi inne i herrgårdshuset och gick en guidad tur. Där fanns en hel del mycket fina kläder, en hel del som utan vidare hade passerat som moderna, t ex chabby chic med vita spetsar, men gamla förstås och dyrbara! Man fick inte fotografera där inne, men på näthinnan finns ännu snygga, broderade ramar för foton, som säkert dyker upp i drakmakerska-variant någon gång. På vägen ut passade jag på att peta lite på bronslurarna som låg bredvid trappan - kopior, men av mycket tjockare brons än jag tänkt mig.

Mamma och jag hade spanat in att det är en broderiutställning där. Det är hantverkade från Kronobergs län som gjort kuddar och sittdynor, på småländskt vis med lappar och lite av varje. En del var stickade och krympta, de flesta i vadmal, några av tovade bitar. Det fanns traditionella kuddar och nyskapande och tokroliga. Här kommer några favoriter.

På vägen till bilen slank vi in i Kronobergshantverkarnas bod och hittade massor av roliga saker. Mest imponerande var Tovadeting med mössor, takkronor, ryabroderier på tovat, skålar med fårskallar och mycket mer. Där fanns också vackert trådtjack.


2 kommentarer:

  1. åhåhåhååååååååååååååå vad många fina kuddar och andra snygga grejer!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Tack för inspirationen, nu fick jag lust att börja tova igen!!! :)

    SvaraRadera