torsdag 28 juli 2011

Ull

Nu har jag tovat lite. Ullen hittade jag i ett skåp när jag städade, den är ljust grå, kanske inte så rolig,men bra att öva på. Jag la ut två lager ull, gjorde hål, blötte och masserade ullen tills den höll ihop en smula. Sedan rullade jag in den i en jalusi (tallriksunderlägg) och till sist gned jag den på tvättbrädan. Så här:

Det blev kanske inte så vackert... men jag ska förgylla den med lite broderier. Det blev en tovad sten och en boll för broderier och en ram av ull. Ni får se senare!

Av ullen från Nydala har det nu blivit en härva garn. Nästan 200 g! Det krävdes många tvättar för att få ur det mesta av smutsen och nu hänger den ute på tork, doppad i kokhett vatten och sträckt med tyngder.



1 kommentar:

  1. Hej!
    Läckert med tovat... och växtfärgning såg jag lite längre ner :) Härliga färger, naturen är oslagbar!

    Jag spinner nog 100gr entrådigt på 1,5 timme kanske... typ. Har inte kollat så noga. Och spinner "short forward draw" tror jag det heter :)

    SvaraRadera