tisdag 10 juli 2012

Svartvitt och Dröm

Nu pågår en utmaning på Stickameras blogg. Egentligen är det en fotoutmaning, men jag har gjort en egen tolkning. Jag gör textila vykort istället. (På bliderna ses ganska mycket extratyg eftersom jag inte bestämt hur jag ska montera korten än. Titta efter tråcklingarna, så ser man kortens verkliga storlek.) Så här kommer min vecka att se ut:
 

Den första utmaningen är "svartvitt". Hade tänkte ett helt annat motiv, men ni kan ju gissa vad den regniga eftermiddagens film handlade om. Kanske inte min bästa hästtolkning, men så blir det ibland när man skissar direkt med nålen.


Den andra utmaningen är "dröm". Den som läst min blogg de senaste veckorna vet att jag varit på resa i drömtid. Det är den aboriginska kulturen som inspirerat mig med sina målade berättelser. Färgerna är inspirerade av australiens röda och bruna landskap och mönstret är min variant av symbolen för de uråldriga och legendariska figurernas vandring över kontinenten som aboriginerna skildrar i sina berättelser, såväl i forntida stenmålningar som i nutida konst.
 

1 kommentar:

  1. Åho Maria det ser underbart ut och vad kul med vykort. Heja heja.

    SvaraRadera