söndag 1 juli 2012

Ännu en dag i pilflätningens tecken!



Idag hade jag ännu en trevlig dag i Tuddabo. Idag fortsatte jag med att fläta själva korgen. Jag bestämde mig för att bryta av det mörkt bruna med grön pil. Det finns många olika sorters pil och även pil från samma fält kan få olika färgnyans. Till mittflätningen valde jag en flammig brun pil, sen återkommer det gröna innan kanten avslutas med en gulbrun rand och kanten av korgens stagpinnar i gulgrönt. Inalles innehåller korgen 6 olika pilnyanser, 5 flättekniker och 2 sorters knutar. Nu kan jag förbereda och starta, fläta och avsluta en kimningflätning.


Jag valde att göra en smal korg med två handtag. Det tog drygt 1,5 dagar. En smal korg rymmer inte så mycket, men den slår inte mot benen när man går. Det blev också snyggt med två handtag i grönt. Igår var vi 5 personer på kursen, idag 6 personer. Det är så trevligt att jobba i sällskap med andra! Vår lärare är trevlig och duktig och vi fick verkligen god hjälp och goda råd. Se så fina mina saker blev! En verkligt lyckad helg, kan man säga!!!   


Min vännina hann göra fyra föremål. Ett blomstöd (likt mitt men större), ett fruktfat, en brödkorg och en kon för ett ljusglas som man kan hänga i ett träd. Hon kombinerade också det mörkt bruna med det ljusa gröna både i brödkorgen och ljushållaren. Jag hade gärna gjort både en brödkorg och en ljushållare. Det får bli nästa år. Då tänker vi återvända till Tuddabo och fläta mer. Kommer du?


1 kommentar:

  1. Så fina både korgen och växtstödet blev! Kanske skulle ta mej iväg på pilflätning jag också.

    SvaraRadera