lördag 3 juli 2010

Vandalorum

Idag var det Resegille på Vandalorum, taket är på plats, (även om själva museet ska vara klart vid nyår, för att invigas till påsk). Dottern och jag var på plats och strosade genom de halvfärdiga husen. Det blir högt i tak! Det var varmt idag, 30 grader minst, dammigt och mest byggnadsställningar. Men så händer det...
Sune Nordgren berättar engagerat om projektet mitt inne i den blivande utställningshallen och plötsligt växer taket ut över entrébyggnaden, fönstren mot norr och takhöjden får mening och konsten och besökarna glimmar till. Allt blir så spännande.
Den som ändå fick jobba där, vem skulle inte vilja vara museipedagog där...!
Någon undrar hur hela denna jättebyggnad ska värmas upp, men jag står och tänker jag på att hallen är 40 meter lång - det är samma längd som järnålderhuset nere utanför Göteborg hade, där jag var med på utgrävningen. 40 meter är en lång utställningshall...




2 kommentarer:

  1. jag kan mycket väl tänka mig att jobba där, pedagog behöver de det kan jag börja igår?sälja fika funkar också, vad fan som helst faktiskt :-D

    SvaraRadera
  2. Museet ska vara färdigbyggt till nyår så börja skriva ditt cv!

    SvaraRadera