onsdag 25 augusti 2010

Skolstart...!

Nu har skolan startat och det blir inte mycket tid för egna projekt på ett tag.

Idag har jag och mina elever i år 4 på min skola på landet övat broderi. Förra året fick eleverna varsin övningslapp, men i år har jag fållat en större tygbit, gemensam för alla. Det blev ett generalrep, kan man säga, för eleverna är bara 5 stycken. Vi gör en broderad duk tillsammans, broderar förstygn, efterstygn, syr dit knappar och tygbitar och kanske blir det lite langett nästa gång. Det var lite knuffigt och duken flyttade på sig lite hit och dit, men stygnen blev snyggare och snyggare! Här fick det inte vara några alltför spända trådar - om tyget knölar sig kan man inte ställa saftglaset på duken... oj, där lovade jag visst att bjuda på saft (hur gick det till???). Imorgon kommer 12 elever och då är duken mycket större. Håll tummarna för att det funkar!

JO, sen ska eleverna få brodera på varsin tygbit och göra en kudde (eller något annat eget förslag) som de får ta hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar