lördag 7 augusti 2010

som att snosa på ett litet barn...


Finns det något underbarare än att snosa på ett litet barn - eller ett nyspunnet garn med doft av tvättad ull? Det tar 4 timmar att förvandla 100 gr merionotops till en härlig härva. Men det är nog inte så bra för min hälsena. Tack ändå M för att du förbarmade dig över den!!! Garnet ska bli det där sjalmönstret som du och jag valt oberoende av varandra!

Nu har jag äntligen fattat hur man skulle göra den där "drop"-sjalen. Titta, här har jag stickat upp ett helt nystan (50 gr akryl/superwash) med 25 maskor vanlig rätstickning. När jag avmaskar "droppar" jag varannan maska - bara låter den glida av maskan och struntar i den tills vidare. När allt är avmaskat drar man i stickningen så att de lösa maskorna repas upp. Tyvärr glömde jag i ivern att mäta när jag stickat färdigt, men den utdragna sjalen blir perfekt lång med lite fransar i båda ändar.
(Min Candle Flame-sjal är förresten avmaskad, men ska blockas så jag återkommer om den senare...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar