fredag 29 juni 2012

Drömtid och tjukurpa

Igår fortsatte jag att brodera prickar, för att sedan övergå till förstygn. Mitt broderi är klart inspirerat av aboriginernas konst. De målar sina berättelser och sånger om landskapet på ett facsinerande sätt. Det ser ibland ut som enkla modernistiska tavlor, men kan rymma information om ett geografiskt område eller om moraliska dilemman. I dokumentärer jag såg på kunskapskanalen om aboriginernas konst visades Kngwarreyes bilder. En del är svarta med vita streck på, ganska modernistiska. Men föreställer egentligen ett rotsystem från växten kam. Konstnärern kallades Kam. Jag ska fortsätta med att skriva ut bilder av aboriginer och mimihs (glada människor på hällbilder) och kanske skissa på något ödledraklikt djur för att komplettera mitt broderi.


Måste också visa min sons senaste skapelse. Han var i ladugården en lång stund. Det sågades och hamrades och det blev... en k-pist. Fint kikarsikte av märlor, inte sant.


1 kommentar:

  1. Aha du är redan igång ser jag, underbart Maria!!!

    Om k.pistar finns det inte mycket positivt att säga men den här ser söt ut.

    SvaraRadera