tisdag 12 juni 2012

Slöjdlöv på Liljevalchs



 
Jag och två väninnor var på Liljevalchs och tittade på de slöjdade löven. Det var så många!!! Redan efter fyra träd var jag ganska nöjd och då var det nästan 2000 löv kvar... Kanske var det för att jag letade efter Skaparlusts löv. Hittade ganska snart, tack och lov! Snyggt, inte sant?!!


Lite underligt var det... Efter ett tag kom jag på att det satt namnlappar på varje löv. Det första löv jag läste namnet på var faktiskt någon vars namn jag kände igen... av 2000 löv... osannolikt att det skulle vara den person som jag varje månad skickar en broderihälsning till.

Det var ändå inspirerande och jag tog en hel del kort. Det känns som om man måste besöka utställningen flera gånger. Det fanns så mycket att se. Hann brodera lite i verkstaden också.


Vi orkade inte stanna så länge, utan tillbringade eftermiddagen på Nordiska museet. Där fanns både en vävutställning och en slöjdutställning och förstås de vanliga utställningarna.

Fick en massa tips och idéer, men fastnade mest för en video om 1700-talskläder. En man och en kvinna som klär på sig strumpor med strumpeband (då menar jag inte sådana med spetsar utan vanliga sidenband som knyts under knät), knäbyxor, kjolar, kjolar, livstycke och peruk.


Kan rekommendera båda utställningarna!!! Bilden ovan är från Nordiskas folkkonstutställning. Det är några hyllor i en stor bokhylla fylld med virkade, ihoprullade dukar.

2 kommentarer:

  1. Jag ska försöka ta mig till Stockholm och Liljevalchs så snart som möjligt och titta på allt det fina. Men helt otroligt att det var MITT löv bland alla 2000 som du tittade först!

    SvaraRadera
  2. Vet du, det är nästan så att man ser löven bättre på fotona än i verkligheten. Konstigt - det brukar ju vara tvärtom. Men det var nog för att det var så många löv och trångt. Men fantastiskt hur många duktiga slöjdare det finns i vårt avlånga land!

    SvaraRadera