torsdag 28 juni 2012

Googla på tjukurpa!

Fick ett sms häromdagen, "googla på tjukurpa" stod det. Både avsändaren och jag hade sett kunskapskanalens serie om aboriginernas konst. Vi har inte hunnit prata ihop oss om vad vi såg, men konsten och tankarna bakom är klart inspirerande. Jag såg färgerna och prickarna (även Max Valter Svanberg använde prickar i sina verk!). Slöjdakademin ska nog kunna koka ihop lite drömtid med tyg och färg och drömmar, men jag kunde inte låta bli att tjuvstarta.
Först rev jag remsor ur olika tyger. Remsorna får bli olika långa och sedan lägger jag dem i längdordning. De kortaste sys först och sedan fyller jag på med längre och långre remsor. Denna gång klippte jag remsbandet i kortare bitar och sydde ihop. Sen får man lägga till tygbitar med företrädesvis fyrkantig form så att man får ett tyg att brodera på. Olyckliga omständigheter i en av skarvarna mellan tygerna ledde till att jag kom på att fästa runda former som en stig över tyget. Nu fyller jag på med rader av knutar.

Mina solänglar får vila lite för vitt broderi lämpar sig inte för att sitta ute och bli solsvettig om händerna, men själva bakgrunden för den ena ängeln är på g. Återkommer när huvudet är på plats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar