lördag 23 juni 2012

Pollen x2


Nu är mina pollenkorn färdiga. I Ryaknuten (vår broderiakademiavdelning i Värnamo) har vi haft pollen som tema de senaste gångerna. Googla själv på pollen!Det finns många underliga skapelser som man inte kan se med blotta ögat. När man ser en del förstår man att folk är allergiska mot pollen, för de kan vara mycket taggiga. Fascinerande former, tycker jag. Mitt mål har varit att återskapa pollenkornen i textil, inga exakta kopior, mer en textil översättning av form och struktur.



Till min förvåning gjorde jag inte bara en textil bild, utan två. Jag brukar ha svårt att upprepa något, göra flera av samma, men nu har jag alltså gjort två likadana. Eller sömnaden är lika, men färgställningen olika. Jag har en period varit facsinerad av vita nyanser och kunde inte låta bli att göra om de färgglada pollenkornen i vitt och beige. De blev spegelvända och fick ramar av lappteknik.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Vilken rolig blogg du har med så mycket fina och kreativa skapelser! :)

    SvaraRadera