lördag 15 februari 2014

Kallt och varmt

Sportlovet hos oss blev kallt med avsaknad av både värme och varmvatten, men nu är det fixat. Det blev många timmar under en filt i soffan för värmens skull. Så nu har jag provat att sticka två stumpor samtidigt. Det blev lite garn över från min kofta, så nu har jag ett par svart raggsockor, klassisk modell. Jag har provat att sticka med magic loop förut, men inte orkat titta färdigt på Youtube. Den här gången gick det bra, för jag kom på hur man startar. (Ska kanske genast erkänna att jag fuskade i slutet, men det var för att jag behövde repa upp en bit på den ena foten. Så avmaskningen gjorde jag på en strumpa i taget.) Stickningen fick följa med till Sporthallen i måndags så att jag hade något att göra medan killarna och deras kompisar for runt i olika hinderbanor.
Jag passade också på att ha min nya halsduk. Den som är gjord av 15 små mininystan. 30 000 maskor senare... Tänk vad många maskor jag måste ha stickat.... och jag är ingen storstickare!
Tisdagen blev en höjdardag med tovning med 5 barn på fritids. Jag visade dem hur man tovar in en sten och en piprensare, hur man tovar en korv och en platta. De kastade sig över ullen med liv och lust. Har redan lovat att komma och tova med dem igen nästa lov. I torsdags fick jag en Dagens ros i tidningen av dem - urgulligt! Jag blev så glad!!!
Idag ska jag fortsätta att karda och spinna. När jag skulle tova med fritids i tisdags hittade jag några påsar med ull från Åddebo. Jag har köpt deras regnbågsull för eleverna att tova med för den har så fina nyanser. Men den är också go att spinna med. I det gröna garnet delade jag upp ljusa och mörka tussar och spann dem var för sig till viss del. Det blir lite raggsockskänsla med tvåfärgat garn. Garnet är s-spunnet och z-tvinnat. Nu blandar jag ihop s- och z- som vanligt, men som tur var läste jag att man att ska spinna medurs och tvinna motsols - och det funkar för mig.

Med det lila garnet blandar jag i varje kardad tuss och skillnaderna i färg blir inte så stor som jag trodde. Ska kanske beställa lite färdigkardad ull och se hur det blir. Det är jobbigt att karda mycket för hand.
Tänkte avslöja vad vi sysslar med i broderiföreningen Ryaknuten just nu. Jo, EGENTLIGEN har vi tovat fåglar som vi nu broderar på. Men mina tovade fåglar blev bara helt fula... Så jag gav upp och hittade en sydd badanka i en bok. Den blev förlagan till en egen sydd fågel. Nu är jag inne på den tredje fågeln, medan jag funderar på hur jag ska göra benen. De är mycket "Maria".
 
Hade tänkt sy lite i filt - hitta på lite nya filitsmönster till eleverna, vi får se om lovtiden räcker till för det också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar