söndag 23 februari 2014

Om konsten att spinna

Nu har jag fortsatt att öva mig på att spinna. Är man teknikfreak som jag kan man inte nöja sig med att bara kunna. Man måste utmana sig själv!

Just nu hanterar jag det som amerikanerna kategoriserar som bulky och super bulky. Tjocka garner, som går snabbt att spinna och som i min tappning blir lite ojämnt tjocka.

Nu vill jag också kunna spinna tunt. Jag tyckte att jag spann mycket tunt i första omgången. Först var jag riktigt nöjd med mina spinnförsök. Garnet blev verkligen tunt! Fast när jag jämförde med listan på garntjocklek var det inte i närheten av tunt garn... Jag menar... jag tycker fortfarande att garnet är tunt, men jag insåg att jag behövde göra det ännu tunnare.
Så nu har jag övat på att göra tunt garn. Det blev både kamgarn och kardgarn. Min favorit är förstås kardgarn, eftersom jag är mer van vid det. En sak som jag börjat förstå är att när det gäller garner vikt och längd är det viktiga att vara konsekvent. Ett garn som är ojämnt får ett lägre metertal och räknas som tjockare. Ett garn blir nästan alltid lite ojämnt, men det är genomsnittet som räknas. Om skillnaden är mycket stor räknas garnet som tjockare än dess tunnare delar...

Konsten att spinna tunt är att förena tålamod med kunskap och tillit. Man måste veta hur ull fungerar och ha tillit till ullen. Det låter kanske lite underligt, det där om tillit, men när spinnandet går som bäst gör jag nästan ingenting. Ullen liksom rinner mellan fingrarna om jag bara litar på att lagom mycket kommer att dras med av sig själv. Knepet är att veta, innan det händer, att händerna ska agera och ta ett extra tag, hålla lite mer till höger eller ta ett nytt grepp om ullen.

Och den här gången blev garnet mycket tunt!!! Men det tar tid - att förvandla 10 gram ull till lace-garnskvalitet tar timmar. Nån gång kanske jag orkar göra ett helt hekto... 

Många ord om något som man måste lära sig utan ord, genom händerna, erfarenheter och tålamod - timmar av tålamod!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar