tisdag 28 juli 2009

Beskrivning: Virkad blomma

Virka 16 fm runt en hopdragsögla.
Dra ihop ringen med änden och fäst ihop ringen med en sm.



Virka 8 lm. Hoppa över två maskbågar och fäst luftmaskorna med en fm.
Virka ytterligare 4 blad med 8 lm. Fäst sista bladet med en sm.



Virka 10 fm runt första lm-bågen.


Virka en fm runt ”bladbasen”.

Virka 10 fm runt de resterande 4 lm-bågarna.

Virka 6 lm. Fäst med en fm runt nästa bladbas.

Virka ytterligare 4 blad med 6 lm.

Virka 8 fm runt första lm-bågen.
Virka en fm runt ”bladbasen”.
Virka 8 fm runt de resterande 4 lm-bågarna.

Virka 4 lm. Fäst med en fm runt nästa bladbas. Virka ytterligare 4 blad med 4 lm.

Virka 6 fm runt första lm-bågen.
Virka en fm runt ”bladbasen”.
Virka 6 fm runt de resterande 4 lm-bågarna.

Sy fram och tillbaka över hålet i mitten. Sy gärna fast en eller flera pärlor i mitten. Sy fast en broschnål eller säkerhetsnål på baksidan. Fäst trådarna.

3 kommentarer:

  1. Tack för att du visar hur man gör, tycker att det är svårt med virk beskrivningar! Har snart gjort färdigt min glad sjal så kolla in min blogg så är den snart inlagd. Kram bittan.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Vilka söta blommor!

    SvaraRadera
  3. Tack det var ju lättare än det såg ut!
    Men jag undrar bara, när du är klar med ett "varv" avslutar du med en fastmaska runt första bågen du fastmaskade runt då? Det gjorde jag i alla fall. Och så drog jag in de översta kronbladen mot mitten och fick då en lite plattare blomma. Den ska sitta på en av mina mössor.

    SvaraRadera