måndag 27 juli 2009

Sticksemester

Har varit i mammas sommarstuga ett par dagar och verkligen hamnat i stick- och virkläge. Jag hade hittat Tant Koftas "uppifrån och ner"-tröja och ville verkligen prova, så jag letade fram tre roliga nystan ur garnskåpet (Ja, nu är det nystädat i just detta skåp också!). Det fick bli ett ganska tjockt garn, för det var länge sedan jag senast hade tålamod att göra en hel tröja. Det var inte alldeles lätt att hitta rätt i beskrivningen, mest för att jag skrev ut inläggen i fel ordning... Det har gått ganska bra, det var faktiskt så spännande att få se hur det skulle bli att jag sträckstickade. Nu har jag kommit till ena ärmen, men den blev för tajt, så jag måste repa upp och göra om. Måste ta en tur till min garntant och inköpa rätt strumstickor, för det var knöligt (men det gick...) att sticka ärmen med rundsticka. Sedan ska jag ta itu med båda ärmarna. Hoppas garnet räcker till kanter också.


Jag var på Hemslöjden i Linköping och såg på allt roligt de har i affären. Ett besök där är att rekommendera för alla hantverkstokiga - men för mig får det bli inspiration och inga inköp!!! En idé är att sätta virkade figurer på pinne med fot, en annan var virkade blombroscher. Så jag gick hem och gjorde en egen blomma. Det blev inte bara en, tillslut hade jag virkat 7 stycken. En till värdinna på kalaset vi var bjudna på, en till födelsedagsbarnet, en till värdinnans dotter och en till barnbarnet och en till mamma. I sista stund blev det varsin svart blomma till mig och min dotter. Alla blev så tjusiga i sina blommor.
Det hann även bli några rutor till på min dominostickning - som förresten inte ska bli nederkant på ett linne, utan ett etui för stickor. Och så fäste jag trådar på den ena vingen på en trana jag virkar. Det blev många trådar, en för varje vingpenna. Till nästa vinge tror jag att jag kommit på ett alternativ - jag ska virka med en avklippt tråd och fästa tråden efterhand. Om jag inte drar för hårt, så kan det funka.
Så underbart det är med sommar - man kan sticka och virka hela dagarna!!!

1 kommentar:

  1. åhhhåhh jag hör att du har kommit i ett flöde och det är ju så underbart roligt att jag bara kan säga grattis!!! Själv har jag varit där ett tag, i flödet menar jag, och det är ju som en drog att slöjda, jag fasar för att sommarlovet skall ta slut och man helt plötsligt måste begränsa sitt intag av garndoger. De där blommorna fasnade jag också i, http://skaparlust.nannox.net/#post43 , mycket kulig present till alla och vem som helst.

    SvaraRadera