söndag 18 juli 2010

Garnglädje


Nu har jag allt spunnit en hel del. Det har blivit både gult, orange, rött och lila och det är till min Candle Flame-sjal (som kommer att bli stor...!). Det blev så vackert garn!!! Det är beroendeframkallande, man bara måste sticka ett varv till, medan man väntar på att vattnet ska koka eller att torktumlaren blir färdig och sedan blir det ett till... Med det garn jag redan spunnit och börjat sticka med har jag drygt 450 gram garn i fina härvor, nytvättade och hängda i spänn. Killarna sprang iväg och hämtade sten åt mig så att jag kunde knyta plastpåsetyngder längst ner.

Jag blev som sagt lite inspirerad när jag var på spinndag. Det var det där med att karda ihop så att färgerna överlappar varandra. Det kommer inte att synas så tydligt i den här sjalen, för regnbågsullen är ju i blandade färger redan innan.

I den nya spinnboken Intertwined fick jag en idé om att göra en mössa av en lång stickad remsa, men barnen och jag provade fingervirkning istället. Med det lite tjockare Mollygarnet blev det snabbt "platt" fingervirkning, dvs vi fingervirkade från sida till sida och la inte tråden runt handryggen utan fram och tillbaka i handflatan. (Jag tror att jag måste göra ett mönsterarkiv. Vore inte så dumt med video på plattfingervirkning - och så kan jag lägga ut en översatt beskrivning av Candle Flame... undrar hur man gör...)

Åter till fingervirkningen! Jag sydde ihop kantmaskorna (Jo, de hade säkert klarat det själva, men jag vistte ju inte hur man gjorde förrän efteråt), både runt till en spetsig mössa och platt till en liten superman(gris!)-mantel. Måste experimentera lite mer med detta, med dubelt garn och med lite andra modeller, men det är definintivt något för skolan och mina 3:or.

3 kommentarer:

  1. underbart garn ser ut som det där stickiga som jag visade dig här hemma hos mig. kul med den där fingervirkade mössan och jag funderar om fingervirkning och fingerstickning är det samma i din värld?

    SvaraRadera
  2. Vad fin din candle flame blir! Får nog vänta innan jag startar någon sådan. Har precis startat min allra första kofta och börjat på en virkad sjal i kärleksknutar. Perfekt avkoppling i en festivalhusvagn :)

    SvaraRadera
  3. Hej, ja nu har jag kommit igång med spinning av garn också. Det är ju jättekul! Hur gör du med det färdiga garnet, tvinnar du ihop 2 garn eller? Du skriver något om tvätta och hänga? Räcker det? Fnurrar det inte sig?
    Har du vägarna förbi Helsingborg så rekomenderar jag ett besök på Karla konsthanteverk Bruksgatan 15. Där hade de helt underbara drakar tillverkade i papier-mache, stavas det så? Du kan gå in på deras hemsida och titta http://www.karlakonsthantverk.se/hantverk.php?pageid=2
    Ha det fortsatt gott/ Kram Maria

    SvaraRadera